Skærmpolitik
Skærmpolitik på Broager Skole er at give eleverne de bedste forudsætninger for at blive så dygtige som muligt, både fagligt og socialt.
Vi ønsker, at eleverne skal opleve det værdifulde i at være sammen med kammeraterne via leg og socialt engagement med begrænset brug af skærme. Vi ønsker dermed også at begrænse de negative sider af skærmbrug.
Dette opnås blandt andet ved at have denne fælles retningslinje for brug af skærme, herunder mobiltelefoner, Smartwatches og pc’er.
Regler for Mobiltelefon
Eleverne afleverer deres mobiltelefoner ved skoledagens start. Telefonerne skal være på lydløs eller flymode, når de afleveres.
Telefonerne lægges i kasser, og opbevares herefter forsvarligt.
Telefonerne udleveres igen ved dagens afslutning.
Medarbejderne kan i særlige tilfælde udlevere mobilen til eleven, hvis de f.eks. skal bruges i undervisningen.
Regler for Smartwatches
Hvis eleverne anvender Smartwatches, skal urene indstilles, så de kun fungerer som ure i skoletiden. Hvis uret forstyrrer i undervisningen, følges samme regler som for mobiltelefoner, dvs. det afleveres og gives retur efter endt skoledag.
Regler for PC’er
Digital undervisning, computer, anvendes i det omfang, det giver mening på de forskellige klassetrin. Pc’en er et arbejdsredskab.
Digital sundhed
Formål
Formålet med Digital sundhed på Broager Skole er, at give eleverne en sund baggrund for at bruge de sociale medier hensigtsmæssigt. Eksempler på sociale medier kunne være Snapchat, Tiktok, Discord – men også mange spilplatforme som Roblox, Fortnite og Minecraft, hvor man her kommunikerer med hinanden
Dette opnås blandt andet ved en fælles forventningsafstemning skole og hjem imellem.
Forældrenes rolle
Vis interesse i dit barns digitale liv. Den digitale interesse betyder lige så meget som andre fritidsinteresser.
Rammesæt dit barns digitale hverdag, sluk for skærme i god tid inden sengetid, tal med dit barn om vigtigheden af at have en varieret hverdag.
Vær opmærksom på anbefalinger i forhold til aldersgrænse og sociale medier.
Følg med i kommunikationen fra skolen på platforme (Aula, Meebook).
Konflikter der opstår i fritiden omkring sociale medier, forsøges løst i fritiden og forsøges ikke at tages med i skole.
Orientering til skolen, hvis der er opmærksomhedspunkter ift. sociale medier.
Elevernes rolle
Hjælp hinanden til at overholde de angivne regler og retningslinjer.
Sørg for at bruge telefonen/pc/skærmen til det formål, der angives fra skolens medarbejdere.
Vær ansvarlig ved brug af sociale medier – Tænk jer om en ekstra gang.
Hjælp dine venner, hvis de kommer galt af sted på de sociale medier ved f.eks. at søge hjælp hos skolens personale eller dine forældre.
Skolens rolle
Forebyggende:
Inddrag eleverne i arbejdet med regelsæt i klassen om sociale medier, det skaber ejerskab.
Inviter til forældremøder, hvor sociale medier drøftes - også i samarbejde med SSP.
Digital dannelse er en del af trivselsarbejdet i skolen:
Den gode tone.
Teknologiforståelse.
Den gode stil.
Sikkerhed online.
Ved uhensigtsmæssig adfærd:
Klasselærer eller ledelsen kontakter hjemmet.
Der tales med eleven/eleverne.
SSP kan inddrages efter behov.
Relevante fagpersoner inddrages alt efter karakter af adfærd.
Klasselærer eller ledelsen afgør ud fra det enkelte tilfælde om/hvilke sanktioner, der kan/skal være.
Godkendt af bestyrelsen den 17. juni 2025