Dannelse af nye 7. klasser efter 6. klasse

Skolens formål med dannelse af nye klasser efter 6. klasse:

Broager Skole er delt i 3 faser: indskolingen (0.-3. kl), mellemtrinnet (4.-6. klasse) og udskolingen (7.-9. klasse)

Efter mellemtrinnet dannes der nye 7. klasser – og hvorfor gør vi det?

Vi vil gerne skabe så stærke og robuste unge mennesker, som muligt.

Derfor danner vi nye klasser inden for de kendte rammer på skolen. Dette skal være medvirkende til at understøtte og udvikle et godt og stærkt selvværd hos den enkelte elev. Desuden kan nye klassedannelser være med til at give eleverne en ny start og aflære gamle vaner. Vi tror på, det er en del af elevernes dannels at kunne navigere i forskellige fællesskaber.

• Vi ønsker at danne nye klasser – uanset antallet af elever/klasser ved udgangen af 6. klasse.
  • Forældre og elever orienteres grundigt om processen for klassedannelsen, henholdsvis på første forældremøde i 6. klasse og ved skolestart
  • I løbet af 6. klasse, laves der holddannelser, så personalet bedre kan vurdere elevernes trivsel, faglige udfordringer, sociale kompetencer og samarbejdsrelationer. Ovenstående danner grundlag for at danne nye, gode klasser.
  • Der er individuelle samtaler med eleverne inden klassedannelserne.
  • Klasserne sammensættes og udmeldes til elever og forældre senest medio juni.
  • Det er alene skolen, herunder lærerteamet på årgangen og det kommende lærerteam, der har det endelige beslutningsgrundlag for elevernes placering
  • Klasserne dannes med blik for at lave homogene og fagligt lige stærke klasser
  • Det tilstræbes ligelig fordeling af køn
  • Der er i opstarten af 7. klasse rystesammenaktiviteter.

Godkendt i Skolebestyrelsen d. 3. nov. 2022